SERDANG-1 OKTOBER 2019: Pengurusan perolehan merupakan salah satu aktiviti di dalam Core Business Pejabat Bursar di mana bidang ini sentiasa menjadi perhatian dan pemerhatian daripada pelbagai sudut auditan oleh audit dalaman mahupun audit luaran. Ketelusan dan integriti di dalam pengurusan perolehan termasuk pengurusan pentadbiran kontrak perlu sentiasa dititik beratkan oleh semua Penjawat Awam.
Lanjutan daripada beberapa dapatan audit, Bahagian Pengurusan Perolehan telah mengadakan taklimat pengurusan pentadbiran kontrak kepada semua pentadbir kontrak di UPM di Bilik Senat pada 1 Oktober 2019 dengan kehadiran hampir 90 orang pentadbir kontrak. Tujuan taklimat ini adalah untuk memberi penerangan mengenai tanggungjawab dan peranan pentadbir kontrak untuk memastikan terma dan syarat kontrak serta pelaksanaan mengikut spesifikasi kerja/perkhidmatan/bekalan adalah dipatuhi. Penceramah yang juga merupakan Ketua Bahagian Pengurusan Perolehan, Puan Norlian Ismail memaklumkan penemuan audit berkaitan pengurusan perolehan seperti kenaan denda, tempoh kontrak yg melebihi 4 bulan termasuk bayaran dibuat tanpa obligasi dipenuhi sepenuhnya oleh pihak syarikat yang merupakan kesalahan serius yang perlu dielakkan.
Beliau juga meminta kerjasama pentadbir kontrak agar membuat penilaian prestasi dengan tepat dan telus selaras dengan pelaksanaan perkhidmatan/ kerja/bekalan oleh pihak syarikat tanpa terikat dengan kepentingan peribadi. Pemantauan kontrak juga diberi penekanan supaya universiti tidak berada di dalam kerugian dan sekaligus menjaga kepentingan dan hak UPM. Perkongsian contoh dan situasi yang menyebabkan ketidak patuhan di dalam pentadbiran pengurusan kontrak agar lebih difahami dan dapat dihayati oleh semua peserta yang hadir.
Semoga taklimat ini dapat mengurangkan pemerhatian oleh pihak audit pada masa akan datang
Tarikh Input: 01/10/2019 | Kemaskini: 02/10/2019 | aini_abd
BANGUNAN CANSELORI PUTRA, ARAS 2, UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA, 43400, UPM SERDANG, SELANGOR.